BESTUUR
GESCHIEDENIS
Wij zijn een rederijkerskamer met als hoofdbezigheid theater-maken.
Tweemaal per jaar brengen we een toneelproductie in Gent.
Volgens de geschiedenis is onze vereniging gesticht in 1900.
Momenteel zijn we een jonge dynamische groep die vaak wordt aangevuld met nieuwe krachten, jong of oud.
Onze gekozen toneelstukken zijn vaak doordrongen van de nodige humor.
Toch kunnen we het niet laten zo af en toe wat dieper in te gaan op de dingen.
Kortom we willen ons publiek vermaken en hen tegelijkertijd een dieperliggende boodschap aanbieden.
Johan Hemelsoet
Voorzitter
Artistiek leider
Deborah De Moor
Uitvoerend producent
Piet De Graeve
Secretaris
Joris Bouckaert
Bestuurslid
Jana Meyers
Financieel directeur
Jonas Vermeulen
Technisch leider
Seppe Van Schelstraete
Bestuurslid
Inge van Eldik
Bestuurslid
Bij de eeuwwisseling werd de
toneelvereniging In Trouw
Verbond in de pas gebouwde
Sint-Amanduskring in de
toenmalige Meersstraat
- nu Halve Maanstraat - boven
de doopvont gehouden.
In 1953 ontving de vereniging
het predikaat "Koninklijk".
Voor de stichting van de
rederijkerskamer "Iverige
Jonckheyt" moeten we een
heel eind terug. Deze Camere
resideerde op het grondgebied
Oostakker en voer als devies
'Die soeckt die vindt, arbeid
verwint'. De meeste bronnen
citeren het jaar 1762 als
aanvangsjaar.
1785 Is een vermeldenswaardig
jaar. Toen dong "Iverige
Jonckheyt" mee in een
rederijkerskamerwedstrijd
ingericht door de Gentse
hoofdcamere "De Fonteine" en
kaapte er de hoofdvogel weg
met de klucht "De Slotmaker".
Naar het schijnt hadden de
opvoeringen van "Iverige
Jonckheyt" doorgaans plaats in
de herberg "Het goed leven",
gelegen op de wijk Slotendries
te Oostakker. Buiten de
stamherberg werden ook
opvoeringen gegeven in de
herberg "De Oranjeboom" aan
de voet van de Kapelleberg en
in de herberg Sint-Bavo vlakbij
de huidige kledingzaak Legiest.
Op het einde van de 19de eeuw
houdt de rederijkerskamer na
ruim 150 jaar het plots voor
bekeken. Geboren wordt "In
Trouw Verbond" (8 maart 1900).
Tot in 1958, het jaar waarin de
koninklijke toneelvereniging
promoveerde tot
rederijkerskamer, is onze enige
informatiebron het verslagboek
over de bestuursvergaderingen
van de Sint-Amandskring.
"De verstandelijke
ontwikkeling van zijn leden en
het opluisteren van feesten in
de kring.", citeert het
reglement dat bij de oprichting
werd opgesteld. Een nobel
doel. Het eerste concert - zo
werd een toneelvoorstelling
toentertijd genoemd - vond
plaats op zondag 3 februari 1901
om 17uur.
Zo vroeg op de avond vraagt u
zich af? Een 'concert' duurde
veel langer dan onze huidige
speelavonden.
Er werden zelfs twee
opvoeringen op één avond
gebracht. Bovendien lag het
speeltempo een stuk lager.
Immers, de rolkennis van de
acteurs was niet optimaal en
het stuk moest verstaanbaar
blijven voor het publiek. De
avond mocht ook niet te laat
uitlopen, want na de vertoning
moesten de toeschouwers
langs slecht onderhouden en
vaak onverlichte straten naar
huis.
In 1911 organiseert "In Trouw
Verbond" zijn eerste
toneeltornooi met vijf
optredens waarvan twee café-
concerts, luimige zangspelen of
lichtvoetige operettes. Over het
wel en wee van de vereniging
tijdens WOI is geen spoor te
bekennen.
1928: de deuren worden
geopend voor het zangspel "De
Ik speelde toneel
in 1940 - 1945
Daniël Praet
In de notulen van de
bestuursvergadering van 1940
vinden we de eerste sporen
terug van de oorlog: "Gezien de
tijdsomstandigheden, zal er
maar één toneelfeest meer
plaats hebben". Na de
opvoeringen - herinner u dat er
op een toneelfeest telkens
twee stukken werden gebracht
- van het drama "Eric de
minnezanger" en het zangspel
"Vaughan in't dorp" op 17
maart, deint het eerste
oorlogsjaar zonder
opmerkelijke kringactiviteit uit.
Dat verzet soms subtiele
vormen kan aannemen - of was
het een ondoordachte keuze? -
bewijst de opvoering van "De
rijke Amerikaan" in december
1941. De inhoud van het blijspel
laat alvast niets
doorschemeren dat ook maar
als anti-Duits kon worden
beschouwd. Ondertussen start
"In Trouw Verbond" in 1942 een
eigen propagandacampagne
om muzikanten en
toneelspelers aan te werven.
De oorlogsjaren deden niets af
van het succes van de
opvoeringen. Integendeel. De
voorstellingen lokten veel meer
toeschouwers dan gewoonlijk,
zodat er zelfs publiek in de
gangen moest plaats nemen. Al
bij al was het een drukke
bedoening en dus reden
genoeg voor het bestuur om
kinderen, jonger dan twaalf
jaar en niet door hun ouders
vergezeld, de toegang te
weigeren. Onderpastoor Remi
Perguy, toen bestuurder van de
Kring, hield van orde en tucht
en had het dus niet zo voor
'loslopende' jeugd.
In 1943 toont "In Trouw
Verbond" dat spitsvondigheid
het bestuur siert. In het drama
"Bieke" van Felix Timmermans
wordt de hoofdrol vertolkt door
een vrouw. Had de
toneelvereniging dan van het
bisdom de toelating gekregen
om aan gemengd toneel te
doen, wat toentertijd toch ten
strengste verboden was?
Neen. De twee mannenrollen
uit het stuk werden, jawel, door
vrouwen gespeeld. Geen
onaardig compromis voor die
tijd. Voor deze voorzichtige
poging om het bisdom warm te
krijgen samenwerking toe te
laten tussen vrouwen- en
mannenverenigingen,
'charterde' het bestuur de drie
speelsters waarschijnlijk uit de
'meisjespatronage'. Het verbod
gemengd toneel te spelen
hield echter nog jaren stand.
1944 Is een jaar met weinig
toneelactiviteiten. Het opnieuw
toegenomen oorlogsgeweld
was daar zeker niet vreemd
aan. Na de bevrijding kon weer
volop aan toneelspelen worden
gedacht. Twee zondagen na
elkaar wordt het blijspel
"Napoleon de vierde"
opgevoerd. Was dit de allusie
van de val van een leider die
dacht Europa op zijn knieën te
krijgen? Feit was dat de
oorlogsellende door de Duitse
Het bisdom Gent aan
het woord
In het "Guldenboek" van de
camere vinden we een brief
met richtlijnen van het bisdom
Gent in verband met gemengd
toneel op de parochie Sint-
Amandus. De richtlijnen
dateren nog maar van 1962 !
Omwille van bijzondere
plaatselijke omstandigheden
laat de Geestelijke Overheid, in
beperkte mate, gemengd
toneel toe in de parochiale zaal,
onder volgende voorwaarden:
1. Er zal minstens evenveel niet-
gemengd als gemengd
gespeeld worden. E.H. Pastoor
mag in geen geval toelaten dat,
na een gemengde opvoering,
een tweede gemengde
onmiddellijk volgt.
2. Voor de vrouwenrollen zullen
zoveel mogelijk familieleden
gekozen worden van de
mannelijke spelers. Een
vrouwenrol mag niet gespeeld
worden door een persoon niet
woonachtig in de parochie.
3. Ieder jaar, voor de inzet van
het toneelseizoen, zal het
repertorium ter goedkeuring
aan E.H. Pastoor voorgelegd
worden. En stuk mag door de
toneelbond slechts ter studie
genomen worden na
goedkeuring door de E.H.
Pastoor. De op te voeren
stukken moeten geschikt zijn
voor kristelijk familiepubliek.
Zonodig zal de E.H. Proost van
het A.K.V.T. geraadpleegd
worden.
4. De gemengde stukken
mogen niet opgevoerd worden
buiten de zaal van Sint-
Amandsberg. Om elders te
spelen is een voorafgaande
toelating vereist; zij zal slechts
in zeer uitzonderlijke gevallen
verleend worden.
5. Twee vooraanstaande
bestuursleden van de
toneelvereniging "Iverige
Jonckheyt", daartoe
aangezocht door de E.H.
Pastoor, zullen een verklaring
ondertekenen waarbij zij zich
borg stellen en de
verantwoordelijkheid opnemen
voor het zedelijk gaaf verloop
van de herhalingen en de
opvoeringen. Een exemplaar
van die verklaring wordt op het
bisdom bewaard.
6. De E.H. Pastoor en
onderpastoors nemen geen
deel aan de voorbereiding van
een gemengde opvoering; zij
wonen de herhalingen niet bij.
7. Er zullen geen opvoeringen
gegeven worden op de dagen
waarop profane
feestelijkheden door de
Geestelijke Overheid ontraden
worden, tenzij het gaat om een
uitgesproken godsdienstig
stuk.
8. De toneelbond zal aansluiten
bij het A.K.V.T.
O tempora! O morres! sprak
reeds Cicero in zijn beroemde
rede tegen Catilina, of vrij
vertaald: "Zulke tijden, zulke
zeden".
Rederijkerskamer - Camere van Rhetorica - Sint-Amandsberg Koninklijke toneelvereniging In trouw verbond - 1900